سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سروری

حوزه/ محقق و پژوهشگر حوزه با اشاره به شعار سال 94گفت: باید مردم و دولت با درک متقابل از توانایی ها و ظرفیت های یکدیگر گام های اساسی را به سوی رشد و ترقی کشور بردارند.

حجت الاسلام سروری در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به نامگذاری سال جدید توسط مقام معظم رهبری به نام سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی گفت: با توجه به نامگذاری هر سال مقام معظم رهبری چشم انداز روشنی در پیش روی دولت وملت ایجاد می شود.

وی افزود: شعارهای سال مقام معظم رهبری، هر ساله تقریبا به صورت یک فرهنگ با ارزش در آمده است و باعث شده که وحدت رویه ای در عملکرد مردم و مسئولین بوجود آید.

این پژوهشگر حوزه علمیه گفت: بسیاری از مردم و مسئولین در دقایق اولیه تحویل سال نو، منتظر اعلام نام‌گذاری برای سال جدید هستند تا به نوعی نقشه‌ی راه خود را در سال پیش رو ببیند و به همین واسطه است که پس از این اعلام، شور و شوق خاصی در بین مردم و مسئولین برای انجام فعالیت های مهم در کشور بوجود می آید.

نویسنده کتاب همدلی و همزبانی دولت و ملت اظهارکرد: مطابق اصل 110 قانون اساسی یکی از وظایفی که برای رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران تعریف شده است، تعیین سیاست‌های کلی نظام می‌باشد و به همین دلیل است که شاید بتوان اعلام یک شعار برای هر سال را در راستای این وظیفه دانست.

وی گفت: خوشبختانه این مهم  با نگاه حکیمانه ودقیق مقام معظم رهبری و رصدکردن نیاز جامعه ودولت و اهم و مهم بودن پیشرفت کشور، هر سالی را با عنوان تابلو ونصب العین یکساله دولت وملت قرار می گیرد.

این پژوهشگر حوزوی افزود: بنا براین، مقام معظم رهبری در نخستین دقایق آغاز سال نو، در پیامی به ملت شریف ایران، با تشریح اوضاع مهم «سال ِ قبل»، چارچوب كلی و افق پیش روی ملت و مسئولان جمهوری اسلامی در سال ِ پیش ِ رو، را ترسیم می‌كنند.

حجت الاسلام سروری بیان کرد:از سال 1378 که نقطه‌ی عطفی در نام‌گذاری سال‌ها از طرف مقام معظم رهبری صورت گرفته است، نام‌گذاری سال‌های قبل از آن بیشتر با موضوعات اخلاقی در ارتباط بوده است؛ موضوعاتی همچون پرهیز از اسراف، وجدان کاری، پایداری در مواضع اسلامی انقلابی و موضوعاتی از این دست.

وی افزود: اما از سال 1378 که مصادف بود با یک صدمین سالروز تولد امام خمینی (ره)، نام‌گذاری سال‌ها در ایران با جنب و جوش خاصی به خصوص در میان مسئولان ادارات، نهادها، ارگان‌ها و ...برقرار گردید؛ با وجود این برای نام‌گذاری یک سال می‌توان به موارد مختلفی اشاره داشت.

این محقق حوزه خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد آنچه باعث نام‌گذاری خاصی برای یک سال توسط رهبری می‌گردد، ضرورت‌های ملی، بین‌المللی، فرهنگی، اقتصادی و ... می‌باشد و این مساله با نگاهی عمیق به شرایط کشور در پیش و پس رو خود نمایی بیشتری دارد.

وی گفت: دسته‌ای از این نام گذاری‌ها بر اساس ضرورت‌های اجتماعی-اقتصادی  می‌باشد که از جمله آن می‌توان به اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف؛ کار مضاعف و تشویق به جلوگیری از اسراف اشاره داشت و دسته ای دیگر به موارد بین‌المللی مربوط می‌باشد؛ مانند نام گذاری سال 1385 به نام مبارک پیامبر اعظم (ص) که در پی اهانت به ساحت مقدس آن بزرگوار انجام شد.

حجت الاسلام سروری خاطرنشان کرد:  دسته ای دیگر به موارد فرهنگی و مذهبی مربوط می‌باشد، همچون سال‌های امام علی و امام حسین (ع) و سال امام خمینی (ره). دسته‌ای دیگر نیز به موارد داخلی مربوط می‌باشد.

وی گفت: برای این مورد نیز می‌توان به نام‌گذاری چند سال با عناوین اتحاد ملی و انسجام اسلامی، پاسخگویی مسئولان و ... اشاره داشت؛ این نام گذاری‌ها را نمی‌توان بدون دلیل یافت. ریشه‌ی اهمیت موضوعات اقتصادی در این چند سال اخیر را می‌توان در «تحولات درون کشور» و «تحولات در عرصه‌ی بین‌المللی» عنوان کرد.

حجت الاسلام سروری خاطرنشان کرد: امیدواریم که  دولت وملت به دغدغه های مقام معظم رهبری  لباس عمل پوشانده، چرا که پیشرفت کشور در گروه توجه کردن به فرمایشات رهبری است و اگر به دنبال ساخت کشوری با طراز تمدن سازی اسلامی هستیم بدون شک باید در مدار فرمایشات و تاکیدات رهبری نظام حرکت کنیم.

وی گفت: امسال نیز با عنوان سال همدلی و همزبانی دولت و ملت نامگذاری شده است و به خصوص پس از مسایلی که در سطح استراتژیک سیاست خارجی ایران روی داده است، امیدواریم این سخن حکیمانه رهبر انقلاب در پشت سر گذاشتن بحران های منطقه ای واقتصادی به بهترین شکل بازخورد داشته باشد و مردم و دولت با درک متقابل از توانایی ها و ظرفیت های یکدیگر گام های اساسی را به سوی رشد و ترقی کشور بردارند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha